Głównym założeniem programu tej innowacji jest wdrożenie elementów
oceniania kształtującego do zeszytu uczniowskiego. Wykorzystując je uczeń nakierunkowany jest
na świadome uczenie się, rozumienie tego, czego się uczy oraz rozwijanie samodzielności
w uczeniu się.
Co znajdzie się w naszym OK zeszycie?
OK zeszyt będzie zawierał podstawowe elementy ocenianie kształtującego, ściśle powiązane z przebiegiem
zajęć. Znajdą się w nim zatem:
-
cele lekcji, które pokażą, dokąd zmierzamy i co
chcemy osiągnąć podczas zajęć;
-
kryteria sukcesu, które ułatwią ocenę, czy cel
został osiągnięty;
-
podsumowania i refleksje ucznia, czyli zapisane własne myśli, dotyczące tego, czego uczeń uczy się i czego się nauczył;
Podsumowania mogą być w różnej formie: zdania podsumowujące, mapy myśli, opinii na temat sposobu nauczania, czy pytania, które chciałby zadać
uczeń;
-
ważniejsze prace ucznia, takie które, uznane zostaną
za warte zamieszczenia w zeszycie
i te które pokazują postęp uczniów w uczeniu się - mniej „ważne” prace ucznia zamieszczane będą w innym
zeszycie;
-
komentarze nauczyciela do prac ucznia – czyli informacja
zwrotna (co uczeń zrobił dobrze;
co i jak można poprawić i wskazówka, jak uczeń może następnym razem poprawić swoją pracę);
-
ocena koleżeńska – czyli informacja zwrotna do pracy innego
ucznia zamieszczona
w jego zeszycie;
-
samoocena - komentarz ucznia do własnej pracy;
-
pytanie kluczowe do lekcji wraz z odpowiedzią ucznia na to pytanie.